Evoluţii în IT
O opinie interesantă a analistului economic Oleg Salmanov despre fenomenele pe care le vedem în lumea IT:
În ultimii ani, companiile de tehnologie din lume, inclusiv cele din Rusia, au preferat să se dezvolte mai degrabă "în dimensiune" decât "în profunzime". Unii dintre ei au cumpărat toate startup-urile la rând, sperând că astfel vor înhăța un nou pește mare, în timp ce alții au urmat calea super-aplicațiilor, cum ar fi WeChat din China, încercând să intre pe noi piețe și sperând că vor avea succese la scară. Acest lucru i-a mulțumit pe investitori până când criza globală și recesiunea au apărut la orizont, ceea ce a dus la o ajustare a planurilor de creștere a veniturilor. După aceea, era logic să vină închiderea proiectelor și anularea investițiilor.
Recent, am asistat la o scădere de 20% a acțiunilor Facebook întrucât investitorii și-au pierdut încrederea în proiectul metauniversului lui Mark Zuckerberg, ceea ce a făcut ca într-o singură zi compania să piardă 67 de miliarde de dolari din capitalizarea de piață. Așadar, în vremuri ca ale noastre, este logic să te concentrezi pe ceea ce știi să faci cel mai bine și să nu cauți noroc pe noi piețe.
În Rusia, Grupul VK a urmat o astfel de cale. După o schimbare de conducere la sfârșitul anului trecut, în loc să împrăștie investițiile în mai multe domenii diferite ale "ecosistemului", noua conducere a decis să se concentreze pe segmentul principal - conținutul digital: rețele sociale, educație și jocuri. Anul acesta am asistat la tranzacții majore: vânzarea Citimobile, ieșirea din holdingul O2O cu Sber și, ca o încununare a acestei transformări, un schimb istoric cu Yandex: obținerea serviciilor de conținut Zen și News în locul Delivery Club. Acum este clar că noua strategie a VK, care va fi prezentată înainte de sfârșitul anului, se va axa mai degrabă pe conținut și pe publicul utilizator decât pe ecosistem.
O astfel de dezvoltare în profunzime dă deja roade (https://t.me/antidigital/5752) atât sub forma creșterii audienței - anul acesta Vkontakte a depășit 100 de milioane de utilizatori, iar OK - 38 de milioane; cât și a performanței financiare a VK mai mare: + 21% din venituri în al treilea trimestru, + 29% creștere a veniturilor din publicitate, + 88% creștere a veniturilor pentru autorii și producătorii de conținut. Acest lucru dă încredere companiei că își va consolida poziția de lider pe piața de conținut, în ciuda faptului că multe companii din economia nouă și veche revendică acest tentant segment de piață. Va fi interesant de urmărit!