Războiul prețurilor declanșat de BYD, la care s-au înhăitat și celelalte companii auto din China, este subiect de dezbatere națională în China. Inclusiv Guvernul a intervenit, solicitând printr-o directivă să nu se scadă profitabilitatea segmentului. Și asta vine la pachet inclusiv cu sancțiuni.
De fapt, ce s-a întâmplat? Piața din China s-a cam răcit. Era normal, doar cât să mai înghită? După ce fiecare familie are două mașini, e normal ca oamenii să se orienteze și către alte priorități. În plus, mașinile electrice au o singură bubă: acumulatorul. Atâta timp cât acesta funcționează nu ai ce mari probleme să ai cu mașina. Nu mai faci schimburi de ulei la X kilometri, filtre și alte chestii. Astfel, întreținerea mașinii devine foarte ieftină pentru consumator, dar problematică pentru producător și lanțul de distribuție. De ce? Păi, după cum știți, fiecare showroom are și un service, iar banii vin o parte din vânzări și o parte din service. Dacă la electrice service-ul e mai rar, dealerii trăiesc din mai mult din vânzări. La fel stă treaba și la producători.
Răcirea pieței a indus panică pe tot lanțul. Producătorii sunt disperați să vândă cât mai mult, astfel încât au început să pluseze cu discounturile de volum acordate dealerilor și cu forțarea vânzărilor cu orice preț. E un sport periculos, iar lanțul de distribuție dă semne de oboseală.
Astfel de momente sunt normale, ținând de ciclicitatea cererii. Însă firmele chinezești sunt adeptele unui stil agresiv de business. Se ghidează după sloganul „chiar dacă piața e în scădere, eu trebuie să cresc, motiv pentru care atac concurența”. Lăsat liber, fenomenul ar genera lupte acerbe și posibile falimente, iar guvernul nu-și dorește asta, ci o continuare a competiției dintre producători pentru impulsionarea domeniului și creșterea tehnologică.
Mulți privesc cumva cu stupoare, neavând habar de cât de încrâncenați pot fi chinezii. Țin minte un fenomen intens mediatizat în urmă cu 10 ani: două firme chinezești de stat din domeniul petrolier concurau una cu cealaltă pentru numărul de stații pe o autostradă. S-a ajuns la o chestie atât de radicală încât muncitorii uneia dintre companii au mers cu utilajele din dotare(tractoare, buldonzere, târnăcoape etc.) și au devastat o benzinărie a companiei concurente.
Pentru a preveni dezvoltarea unui conflict și, automat, pierderea de relevanță economică a domeniului, guvernul chinez a trasat o dungă roșie: gata cu ieftinirile, dacă vreți să câștigați, faceți-o prin tehnologie, nu prin prețuri.
inainte sa bagati mana in buzunar si sa scoateti banii pentru o masina chinezeasca, puneti mana si studiati forumurile occidentale dedicate marcii si modelului pe care vreti sa-l achizitionati.
RăspundețiȘtergeres-ar putea sa aveti surprize