joi, 12 iunie 2025

Prăbușirea avionului Air India - primele ipoteze


Analiza imaginilor de către experți în aviație ridică bănuieli din ce în ce mai clare despre o disfuncționalitate gravă a aeronavei. Este vorba, în primul rând, despre trenul de aterizare care nu s-a retras. Apoi, din imagini se văd flaps-urile neextiunse corespunzător, astfel încât portanța avionului a fost redusă. 

Cele două elemente combinate au condus la pierderea de altitudine și, automat, la prăbușirea aeronavei. Dar ce anume a provocat asta? A fost eroare de pilotaj sau altceva. Presupunând că a fost eroare de pilotaj, ne rezultă că echipajul a ratat două elemente care sunt cuprinse în checklist: să regleze flapsurile și să retragă trenul de aterizare. E totuși puțin probabil ca un pilot cu atâta experiență să facă două greșeli consecutiv. 

Cel mai probabil a fost un eșec al sistemelor hidraulice. Ipoteza este susținută de declarația unicului(până acum) supraviețuitor al accidentului. Acesta a spus că totul s-a petrecut OK, până când s-a auzit o bubuitură, moment în care avionul a pierdut altitudinea. Cel mai probabil bubuitura a fost cauzata de o recădere a trenului de aterizare ca efect nefuncționării sistemelo hidraulice. 

Sunt tare curios ce va scoate la iveală ancheta, dar pur și simplu nu pot crede că un pilot cu peste 8000 de ore de zbor face două omisiuni din checklist la decolare. Pare prea de tot!

6 comentarii:

  1. https://www.catavencii.ro/prabusirea-avionului-boeing-787-in-india-explicata-de-un-pilot-veteran-pe-aeronavele-boeing/

    RăspundețiȘtergere
  2. Atentie, B787 nu are comenzi hidraulice

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. De unde naiba scoateți tâmpeniile ăstea? http://www.b737.org.uk/hydraulics.htm

      Ștergere
  3. Este imposibil ca pilotii, nu pilotul, sa fi facut aceste greseli (flapsuri si tren de aterizare). Daca te uiti la clipuri de aviatie pe youtube, cu decolari, vei vedea, ca nu e doar un checklist ci de obicei implica o tripla actiune. Citirea checklistului de pilotul asistent (landing gear up), executarea manevrei de pilotul executant (gear is up) si confirmarea actiunii de pilotul asistsnt (checked). Toate cele 3 actiuni sunt verbalizate. Similar cu flapsurile. Deci parerea mea e ca 100% nu a fost eroare de pilotaj.

    RăspundețiȘtergere
  4. Istoria accidentelor de genul ne obliga la verificarea listei pasagerilor si functiile acestora. Acolo se vor gasi persoanele incomode.

    RăspundețiȘtergere