Faceți cunoștință cu Yakovlev MC-21, noul avion de pasageri 100% rusesc, care e gata de zbor. Avionul are o aventură teribilă. Este primul proiect de după 1990 menit a relansa industria aviatică civilă rusească.
În 2021 avionul a primit certificare rusească, fiind în plan certificarea internațională, care i-ar fi permis să fie vândut și în afara Rusiei. Doar că a venit conflictul din Ucraina și construcția avionului a întâmpinat probleme din cauza componentelor străine. Avionul era proiectat să funcționeze cu motoare Pratt & Whitney, iar aripile erau fabricate din materiale compozite străine. Sancțiunile au lovit teribil planul de trecere în producție a avionului. Fără materialele necesare era imposibilă continuarea proiectului. Doar că ....
Rușii nu s-au lăsat. Ceea ce au reușit e o nebunie: au înlocuit absolut toate componentele străine cu componente fabricate domestic. Astfel, motoarele Pratt & Whitney au fost înlocuite cu motoare de producție proprie Aviadvigatel PD-14, iar materialele compozite pentru aripi au fost fabricate local. De asemenea, există numeroase alte subsisteme(de exemplu cel de aer condiționat) care au fost înlocuite, în prezent avionul fiind 100% rusesc.
Astfel au fost demarate testele care au dovedit viabilitatea proiectului, iar certificarea rusească - care-i permite să fie folosit în zborurile interne și cele din țările prietene - urmează să fie luată în 2026. Certificarea internațională va rămâne blocată din cauza contextului geopolitic. Însă și aici e o poveste: cât mai poate rămâne blocată în condițiile în care avionul se va produce și va circula. Din nou va veni la pachet o problemuță pentru sistemul occidental de putere care ori va debloca certificarea, ori se va trezit cu un nou mecanism independent de certificare care-i va submina autoritatea. De ce? Pentru că, indiferent de povestea politică, nu poți bloca inițiative civile doar pentru că te-ai trezit tu că nu-ți convine X sau Y.
Ceea ce însă este deosebit de relevant este altceva, anume faptul că Rusia este singura țară din lume capabilă să producă din resurse proprii un avion comercial. Nicio altă țară din lume nu mai e capabil așa ceva. Producția Boeing se întinde pe jumătate de lume, iar cea a Airbus e disipată în vreo șase țări. Iată încă o performanță notabilă care vine ca efect al sancțiunilor. Tot înainte!
Este într-adevăr o performanță unică la nivel mondial. O ingeniozitate spectaculoasă, inegalabilă. Bravo lor!
RăspundețiȘtergere