Ceea ce vedeți în imagine are un nume: Xpeng X9. Da, știu, ați mai văzut fotografii ale unor mașini chinezești, știți că sunt buni și că scot pe bandă rulantă o groază de modele s.a.m.d. Intenția mea nu e aceea de a vă prezenta „o altă mașină chinezească”, ci o nouă tendință pe care o văd pe piața chineză, anume lansarea unor autovehicule ... hibride.
E destul de ciudat întrucât, până de curând, chinezii se băteau între ei în mașini electrice, domeniu pe care-l domină copios la nivel mondial. Care-i știrea? S-a modificat preferința de consum a chinezilor? Aiurea, chinezii sunt atașați într-o proporție covârșitoare de mașinile electrice întrucât la ei e greu să concurezi tehnologia electrică. Pur și simplu prețurile sunt zdrobitor în favoarea mașinilor electrice astfel încât cei care mai au termice sunt ori posesorii unor rable cu sute de mii de kilometri la bord, ori pasionați de mașini termice scumpe. Și care e totuși treaba?
Având în vedere aglomerația de pe piața chineză, producătorii de acolo văd o oportunitate extraordinară ieșirea pe piețele nedezvoltate, precum cele europene, africane, nord-americane și sud-americane cu modele hibride. Aceste piețe au în comun infrastructuri electrice precare, demne de perioada industrială, care nu sunt capabile să atingă pragul necesar atingerii potențialului automobiluli electric. Motiv pentru care, modelele hibride pot răspunde mai bine cererii și autonomiilor cerute pe aceste piețe.
Xpeng spune că X9 Hibrid va avea o autonomie de 1400 kilometri, dintre care 450 kilometri utilizând doar bateria, ceea ce e impresionant. De asemenea, Xpeng spune că va „hibridiza” mai multe modele din ograda proprie și că varianta electrică a lui C9(un SUV entry-level al companiei) va porni cu prețuri de la ... 20 000 EUR!
RăspundețiȘtergereDesign și spațiu
XPeng X9 este un MPV electric de clasă mare, cu 7 locuri și design sofisticat „starship”, având un coeficient aerodinamic extrem de scăzut, de 0.227 Cd . Spațiul interior este generos: al treilea rând este ușor accesibil, iar portbagajul poate ajunge la 2.554 L . În plus, dotările includ frigider integrat, scaune zero-gravity, masaj, ecran uriaș de 21,4-inch .
Modelele standard precum Chery Tiggo, MG HS sau Leapmotor C10 sunt SUV-uri compacte sau crossover-uri, cu spații rezonabile, dar nu ating confortul premium sau modularitatea unui MPV luxury.
Performanță și autonomie
X9 este construit pe platforma SEPA 2.0 cu tensiune de 800 V. Modelul oferă variante electrice cu baterii între 94.8 kWh – 105 kWh, asigurând autonomii CLTC între 650–740 km, iar în WLTP acestea scad, dar încă rămân competitive . O încărcare rapidă (10–80 %) durează doar 12–20 minute .
Există și o versiune range-extender (hibrid plug-in cu motor de 1.5 l), ce promite o autonomie combinată de până la 1.400 km, cu autonomie electrică de ~450 km .
Față de aceasta, majoritatea celorlalte modele (Chery, BYD, Leapmotor) oferă SUV-uri electrice cu autonomie tipică între 300–500 km WLTP, fără arhitecturi 800 V sau caracteristici ultra-rapide de încărcare.
Tehnologie și manevrabilitate
X9 include direcție integrală (rear-wheel steering) și suspensie pneumatică duală, oferind un diametru de întoarcere de doar 5,4 m, surprinzător pentru un vehicul de dimensiuni mari .
Sistemul avansat XNGP ADAS (Navigation Guided Pilot), controlat de cipuri puternice (NVIDIA Orin-X sau acceleratoare Turing AI), gestionează autonomie extinsă, inclusiv în zone fără hărți HD .
Alte modele chinezești recente, ca BYD sau Leapmotor, includ tehnologii avansate, dar nu ating nivelul de autonomie inteligentă și software integrat al XPeng X9.
Siguranță și rigiditate structurală
X9 este dotat cu caroserie turnată din aluminiu sub presiune (die-cast), cu o rigiditate torsională extrem de mare (46 000 N·m/deg) și cu o structură de siguranță de top, inclusiv cușcă de 2 000 MPa .
Alte modele precum MG sau Chery se bazează pe structuri steel-based standard, fără astfel de tehnologii de top în domeniu.
Recapitulare comparativă
Caracteristică XPeng X9 Alte modele (Chery, BYD, MG, Leapmotor)
Tip vehicul MPV electric luxury 7 locuri SUV-uri compacte/hatch-uri electrice
Autonomie & încărcare 650–740 km CLTC, încărcare 12–20 min 10-80 % Autonomii moderate, încărcare mai lentă
Tehnologie de pilotare XNGP ADAS avansat, soft in-house, direcție spate, suspensie adaptivă ADAS prezent, dar mai puțin avansat
Structură & confort Die-cast aluminiu, rigiditate mare, scaune masaj, frigider, ecran infotainment Interior modern, dar nu ultra-premium